My Log Book

www.hrdlog.net

Thursday, October 14, 2010

Antenna Baru untuk Base di Labu Besar


Salam...lama tak ketemu rakan di laman maya ini...baru-baru ini saya telah membeli satu antenna double stepp Astra dari Pak Mail 9W2DGW dengan harga RM1XX lengkap dengan kabel RG-58 sepanjang 19 meter bersama dengan connector UHF dan telah memasangnya di ketinggian 20 kaki sahaja...pelbagai percubaan memancar telah dilakukan dengan antenna ini dan saya amat berpuas hati kerana berjaya simplex kepada rakan di Pendang dan Parit Buntar dengan hanya 2 Watt dan maksimum 5 watt menggunakan handy Yaesu FT270R kesayangan saya tu...walaupun handy itu handy sulung saya.....walaupun watt agak sedikit berbanding dengan kotak hitam untuk tujuan memancar dan juga ketinggian antenna cuma 20 kaki...tak sangka dapat juga memancar ke Pendang sekadar 2 watt sahaja dapat berQSO dengan Bang Kri 9W2KKB yang juga sedang berQSO dengan Pak Mail sendiri...tetapi yang anehnya kenapa rakan di Kulim tidak dapat menerima pancaran dari saya sedangkan saya berada berdekatan dengan rakan ham Kulim...termasuklah Pak Mail sendiri dan Cikgu Ya 9W2JZS tidak dapat menerima dan saya juga tidak dapat menerima pancaran mereka...mungkin begitu banyak halangan untuk saya berkomunikasi dengan mereka atau ketinggian antenna saya tidak mencukupi...sekadar 20 kaki tak memadai....tak mengapa rakan...ada bajet sikit saya akan usahakan yang terbaik untuk memancar ke Kulim...walaupun tak dapat memancar saya ucapkan setinggi-tinggi terima kasih terutama CIkgu Ya dan Pak Mail kerana sudi melapangkan masa bersama rakan baru seperti saya ini yang inginkan untuk bersama dengan rakan ham Kulim...apa-apapun antenna Astra Double Stepp buatan tangan Pak Mail memang raksasa pemancaran...hehehe...jangan marah ye Pak Mail



4 comments:

  1. bila u nak lagi bagus pancar dg power kecil, cuba dgn antn yagi 10 elemen, so pasti ok lah pak chik...thank. dari rakan hf Banda Aceh.

    ReplyDelete
  2. assalam...blh saya spat bntuan...minat sgt ngn radio amatur...tapi tak da sapa nk jasi guru..tgl area selama kedah...

    ReplyDelete

Muka Depan